Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου 2025

ΘΕΩΡΙΑ ΤΑΦΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ

 

Αναφορικά με το βιβλίο: «Άδηλος Τάφος», των εκδόσεων Μελτέμι, θα ήθελα για του φίλους αναγνώστες να διευκρινίσω ορισμένα πράγματα.

Περιεχόμενο και θεματολογία του βιβλίου:

Πρόκειται για ένα ιστορικό μυθιστόρημα που εξερευνά το διαχρονικό μυστήριο της τελευταίας κατοικίας του Μεγάλου Αλεξάνδρου. (Στην ουσία πρόκειται για την παρουσίαση μιας θεωρίας περί της θέσης του τελικού τάφου). Η αφήγηση ξεκινά το 215 μ.Χ. στην Πιερία, όπου ένας Ρωμαίος αυτοκράτορας αποδίδει τιμές στον Μακεδόνα στρατηλάτη, εκπληρώνοντας την επιθυμία του να ταφεί στην πατρώα γη, δίπλα στους προγόνους του. Ένα άγνωστο αρχαιολογικό εύρημα, είναι αυτό που πυροδοτεί την αναζήτηση για τον χαμένο τάφο, οδηγώντας τον ήρωα σε μια περιπέτεια που συνδυάζει ιστορικά στοιχεία, αρχαία γραμματεία, λαογραφικές αναφορές και επιστημονικές μελέτες.

Ποιος ήτανε ο στόχος μου ως συγγραφέας του βιβλίου

μέσα από το έργο αυτό επιδίωξα να αναδείξω την αρχαία ιστορία και να ενισχύσω την αγάπη ειδικά των νέων για την αρχαία γραμματεία. Το βιβλίο συνδυάζει απλή γλώσσα με στοιχεία λογοτεχνίας, ιστορίας, φιλοσοφίας και μυθολογίας, προσφέροντας στον αναγνώστη μια πολυδιάστατη εμπειρία. Αυτός ήτανε και ο λόγος που η θεωρία του τάφου παρουσιάστηκε ως μια μυθιστορηματική καταγραφή.

Η θεματολόγια του βιβλίου βασίζεται στο γεγονός ότι η τελική θέση του τάφου του Μεγάλου Αλεξάνδρου παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα αρχαιολογικά και ιστορικά μυστήρια όλων των εποχών. Παρότι πολλοί ερευνητές και συγγραφείς έχουν καταθέσει θεωρίες, καμία δεν έχει επιβεβαιωθεί αρχαιολογικά μέχρι σήμερα.

Συνοπτικά ιστορικά γνωρίζουμε τα παρακάτω:

Ο Μέγας Αλέξανδρος πέθανε το 323 π.Χ. στη Βαβυλώνα.

Αρχικά το σώμα του θα μεταφερόταν στη Μακεδονία, αλλά ο Πτολεμαίος Α' το "απήγαγε" και το μετέφερε στην Αίγυπτο.

Ο Πτολεμαίος τοποθέτησε την σορό (χωρίς την εθιμική ταφή κατά το μακεδονικό πρότυπο της εποχής του) στην Αλεξάνδρεια, πιθανότατα σε μαυσωλείο που λεγόταν Σήμα.

Μεταγενέστερα (κατόπιν ιστορικών καταγραφών), Ρωμαίοι αυτοκράτορες (Ιούλιος Καίσαρας, Οκταβιανός, Νέρωνας, Σεπτίμιος Σεβήρος, Καρακάλλας κ.ά.) επισκέφθηκαν τον τάφο με την σορό εκεί.

Από τον 3ο αιώνα μ.Χ. και μετά, χάνονται τα ίχνη της σορού και μετέπειτα και ο χώρος του τάφου.

Τελευταίος που είδε την σορό ήτανε ο αυτοκράτορας Καρακάλλας το 215 μ.Χ.

Τι υποστηρίζεται και διαπραγματεύεται στο βιβλίο «Άδηλος Τάφος»:

Ότι η ταφή τελικά έγινε στην Πιερία. Υποστηρίζεται, ότι η σορός του Αλεξάνδρου επέστρεψε στην Ελλάδα, σύμφωνα με αρχαίες αναφορές αλλά και με πολλαπλές σύγχρονες ενδείξεις. Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει η έρευνα χρησιμοποιώντας ιστορικές πηγές, φιλολογικά και λαογραφικά στοιχεία όπως και τοπογραφική τεκμηρίωση που ενισχύουν αυτή την άποψη.

Στο ερώτημα, εάν έχει βάση αυτή η θεωρία;

Η απάντηση έχει όπως παρακάτω:

Αρχαιολογικά δεν υπάρχει ακόμα επιβεβαίωση της θεωρίας αυτής του βιβλίου, όπως και σε όλες τις υπόλοιπες που κυκλοφορούν. Κατά την άποψη μου όμως η θεωρία της ταφής όπως στο περιεχόμενο του βιβλίου παρουσιάζεται, είναι μια λογική υπόθεση με ενδιαφέροντα επιχειρήματα, που στηρίζεται κυρίως σε ερμηνείες πηγών και ενδείξεις, όχι όμως απτές αποδείξεις. Επιπλέον επισημαίνεται ότι και οι πολλές θεωρίες που έχουν ακουστεί κατά καιρούς (τάφος στην όαση Σίβα της Αιγύπτου, Μέμφιδα, Αλεξάνδρεια, ακόμα και κάτω από μουσουλμανικά τεμένη) είναι και αυτές χωρίς απτές αποδείξεις. Συμπερασματικά θα λέγαμε ότι μια μελλοντική αρχαιολογική ανασκαφή είναι αυτή που θα δώσει την οριστική απάντηση μιας και μέχρι σήμερα δεν έχει επιτευχθεί ακόμα.

Το τελικό Συμπέρασμα και σύμφωνα με αρκετούς φίλους αλλά και την τεχνητή νοημοσύνη έχει όπως παρακάτω:

Η θεωρία του βιβλίου είναι συγγραφικά και επιστημονικά τεκμηριωμένη, αλλά παραμένει υπόθεση χωρίς απτά αρχαιολογικά ευρήματα. Η θεματολογία του βιβλίου όπως αυτή παρουσιάζεται είναι ένα από τα πιο γοητευτικά σενάρια, αλλά όχι το αποδεδειγμένο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: